[Advertorial] Fietsenmaker Erwin Mols viert bijna 20 jaar vakmanschap aan de Bosscheweg. Sinds jaar en dag is hij dé E-bike specialist met hart voor ambacht en klant.
Van filiaalleider tot eigen zaak
“Ik ben in 1991 begonnen als filiaalmanager bij Halfords,” begint Erwin Mols zijn verhaal met een glimlach. “We verkochten daar behoorlijk wat fietsen. Daar heb ik ook de opleiding fietstechnicus gevolgd.” De liefde voor techniek zat er al vroeg in. “Als zoon van een monteur en fietsenmaker werd dat me met de paplepel ingegoten. Ik moest als kind niet durven mijn fiets of brommer naar de fietsenmaker te brengen. ‘Je heb zelf twee handjes,’ zei mijn pa dan. Hij deed het me één keer voor en daarna moest ik het zelf kunnen.” Bij Halfords leerde Erwin niet alleen sleutelen, maar ook leidinggeven en verkopen. “Als filiaalmanager moest je medewerkers trainen in verkoop, assemblage en lichte herstellingen. Dat lag me wel. En later, toen ik in het wit- en bruingoed terechtkwam, leerde ik pas echt verkopen. Maar mijn passie lag bij de fietsen.”
Droom aan de Bosscheweg
In 2006 kwam zijn kans. “De winkel aan de Bosscheweg kwam vrij. Ik hoefde daar niet lang over na te denken, dit was immers de winkel bij mijn ouderlijk huis om de hoek,” vertelt Erwin. Het begon met een mix van stadsfietsen, mountainbikes en wat sportieve modellen. “Later zijn de gewone fietsen meer vervangen door E-bikes. We hebben de werkplaats centraal in de winkel gezet zodat klanten zien dat ze ook voor onderhoud en reparatie bij ons terecht kunnen. Dat geeft vaak de doorslag bij de aanschaf van een nieuwe E-bike.”
De opmars van de E-bike
De fietsenwereld veranderde snel. “De gewone fiets wordt vervangen door de E-bike. We hebben ons dus steeds meer toegespitst op die markt,” legt Erwin uit. “Met het merk Tenways hebben we een verkoophit te pakken. Dat is een betaalbare E-bike met voortreffelijke prestaties! Daarnaast leveren we ook sterke merken als Trek en Victoria.” De groei is niet alleen te danken aan een goed assortiment. “Door een goede marketing via social media en advertenties hebben we een behoorlijke loop in de winkel. Maar mond-tot-mondreclame blijft het allerbeste. Elke dag is weer een feest om de deuren te openen.”
Onderhoud: belangrijker dan je denkt
De werkplaats draait op volle toeren. “Met name de E-bikes zijn bijna niet aan te slepen. En ook de werkplaats heeft het druk, want fietsen moeten natuurlijk wel onderhouden worden,” zegt Erwin. Hij merkt dat mensen daar soms te lang mee wachten. “Mensen blijven vaak te lang doorrijden met versleten remmen, banden of aandrijflijn. Ons advies: laat je fiets of E-bike één keer per jaar onderhouden. Bij aanschaf van een nieuwe fiets bij ons is dat ook geregeld.” Om klanten te helpen, bedacht hij een slim systeem. “Bij elke nieuwe fiets krijgt de klant een servicekaart waarop staat wanneer de fiets terug mag voor onderhoud. Je krijgt zelfs een sms’je als het zover is,” vertelt Erwin trots.
Toekomst met gezond verstand
Na bijna twintig jaar is zijn zaak een begrip in Tilburg. “We hoeven niet de grootste te worden, maar we willen wel graag meetellen,” zegt hij nuchter. Zijn boodschap is helder: “Fietsen is gezond, je blijft fit, het voorkomt verkeersdrukte en parkeerproblemen. Dus mensen, laat die auto eens wat vaker staan en stap op de fiets!”
Erwin Mols Fietsen - Bosscheweg 271 - Tilburg tel.: 013 580 20 75 - www.erwinmolsfietsen.nl
Deze advertorial werd je aangeboden door Erwin Mols Fietsen