Werknemers moeten gezond en veilig kunnen werken. Dat is het uitgangspunt van de welbekende nieuwe Arbowet, die in 2017 tot stand kwam. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is verantwoordelijk voor deze wet en handhaaft deze. In deze wet is geregeld dat de gezondheid, veiligheid en welzijn van de werknemer en de zelfstandig ondernemer bevorderd wordt. Hoe? Door als doel te stellen arbeidsgerelateerde ongevallen en ziektes te voorkomen. Deze Arbeidsomstandighedenwet stelt dat werkgevers minimaal moeten voldoen aan het Basiscontract Arbodienstverlening. Dus hieruit vloeit het antwoord op de vraag: ‘Is een Arbodienst verplicht?’ Het antwoord is een duidelijk ‘ja’.
Samenwerken met een arbodienst verplicht met personeel Omdat de inspectiedienst SZW (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) inmiddels actief controleert of organisaties minimaal een basiscontract hebben, is duidelijkheid noodzakelijk. Voldoe je met jouw onderneming aan de voorwaarden uit dit basiscontract? Zo niet, sluit dan zo snel mogelijk een goed contract af met een arbodienst, omdat er bij controle boetes van 1.500 euro worden geriskeerd. Ook als je maar één medewerker op de loonlijst hebt staan en deze alleen oproept als je hem nodig hebt.
Lees hier meer over de verplichte arbodienst, het waarom en de gevolgen als je met geen enkele arbodienst samenwerkt.
Onvoorziene omstandigheden en risico’s
In een actieve onderneming kan er altijd iets gebeuren wat je van tevoren niet voorzien hebt. Iemand kan met z’n hand knel komen te zitten in een machine, onwel worden door het verkeerde gebruik van een chemische stof of van de trap vallen. Maar ook grote risico’s die zich, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, toch openbaren of psychische schade door werkomstandigheden. De kans op verzuim is altijd aanwezig. De arbodienst is er dan om je te helpen. Maar, zelf behoud je een actieve rol in het proces. Als werkgever blijf jeverantwoordelijk voor je medewerkers. Zij herstellen ─ afhankelijk van het verzuim en aard van het letsel ─ sneller wanneer je betrokken blijft bij de re-integratie.
Arbodienst als welkome partner
Continu schakelen met je arbodienst is dus een must en niet te onderschatten. Zij adviseren en jij neemt de beslissingen, dus je houdt grip op de situatie. Een probleemanalyse, opgesteld in uiterlijk de zesde week na het eerste ziekteverzuim, helpt je hierbij. Samen met de zieke werknemer en de arbodienst bekijk je wat er op termijn nog wel mogelijk is. Is er geen blijvende arbeidsongeschiktheid en is er volledig herstel mogelijk bij dezelfde werkgever? Of moet de werknemer ander werk aangeboden krijgen? In de probleemanalyse houd je het verloop van het verzuim bij, stuur je bij waar nodig en analyseer je welke activiteiten er al zijn ondernomen. Je ziet; geen basiscontract hebben is in zulke gevallen nadelig voor de werknemer. En voor jou als bedrijfseigenaar.