Er komt een zogenaamd recroduct onder de N261. Dit zorgt ervoor dat dieren eenvoudiger van het ene naar het andere natuurgebied kunnen en dat fietsers makkelijker van Tilburg naar Waalwijk kunnen fietsen. Als alles goed gaat, is het recroduct in de zomer van 2026 klaar.
BAM Infra Nederland bouwt het recroduct in opdracht van de gemeente. Ze starten daarmee in mei 2025.
Het Recroduct is onderdeel van
Landschap Pauwels. Recroduct is een samenstelling van de woorden recreatie en ecoduct. Het komt onder de N261 te liggen. Wethouder Evelien Kostermans (Natuur, Water en Landschap): “De N261 is een flink obstakel voor planten, dieren en mensen die van Huis ter Heide naar Landschap Pauwels willen. Met dit recroduct lossen we dit voor een deel op. Zo ontstaat een aantrekkelijke verbinding tussen de natuurgebieden de Brand en Huis ter Heide voor wandelaars en fietsers. En voor dieren als boomkikkers, padden, salamanders en grotere zoogdieren als de ree. Een win-win-situatie voor dieren, planten én mensen.”
Duurzaam bouwen
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij dit project. BAM gaat een recroduct bouwen dat bestand is tegen sterk wisselende weersomstandigheden. In het ontwerp gebruiken ze weinig beton en staal om zo min mogelijk CO2 uit te stoten. Ecologen van BAM werken nauw samen met specialisten van de gemeente Tilburg, zodat dieren en planten zo min mogelijk worden gestoord tijdens de bouw en het recroduct goed aansluit op de behoeften van de natuur.
Jelle Visserman, regiomanager bij BAM Infra Nederland: “Het recroduct onder de N261 is een prachtig voorbeeld van hoe infrastructuur kan bijdragen aan een gezonde leefomgeving voor zowel mens als dier. Door te kiezen voor slimme, duurzame oplossingen en nauw samen te werken met onze partners, creëren we een veilige en natuurlijke verbinding die past binnen het unieke landschap van Landschap Pauwels. We zijn trots dat BAM dit project mag doen en kijken uit naar de positieve invloed voor de natuur en recreatie in de regio.”
Zo min mogelijk hinder
Om de hinder voor het verkeer op de N261 te beperken, legt BAM de doorgang in twee fases aan: per rijrichting van de N261. Verkeer wordt dan omgeleid over de andere kant van de weg. Op deze manier blijft de weg toegankelijk voor auto’s. Dat is noodzakelijk voor zowel het dagelijks verkeer als bezoekers van de Efteling.
Samenwerking
Het recroduct is een initiatief van de gemeente Tilburg, Natuurmonumenten, de provincie Noord-Brabant en de Efteling. Deze partijen betalen het recroduct samen. Ook de Europese Unie draagt bij met subsidie. Het past binnen de ambities van de gemeente om leefgebieden van dieren te vergroten en (recreatieve) verbindingen te versterken. De plek van het recroduct is afgestemd met het 380kV hoogspanningsstation dat TenneT daar vlakbij bouwt. Op
Hoogspanningsstation Tilburg 380kV | TenneT lees je meer over dat station.