Doorgaand verkeer weren uit binnenstad

Foto: Gemeente Tilburg

Om verkeer zoveel mogelijk te weren uit de binnenstad, is het plan om de Bisschop Zwijsenstraat los te halen (de knip) van de cityring en een verbod voor rechts-afgaand verkeer in te voeren op de Koopvaardijstraat. De Heuvelring, Paleisring, Stadhuisplein, Schouwburgring en Noordhoekring worden 30 km-zones met 1 rijstrook.

Op die 30 km-zones kunnen alleen bewoners van de binnenstad, werknemers die in het centrum werken, taxi’s, bussen, hulpdiensten en verkeer richting de parkeergarages rijden. Ook komt er een fietspad (vrijliggend) met twee richtingen aan de zuidzijde van de Paleisring, Stadhuisplein en Schouwburgring.

Ruim 50% minder verkeer

Op dit moment rijden er 18.000 auto’s per dag over de ring. De gemeente wil dat terugbrengen naar maximaal 8.000. Het college kiest voor de variant waarbij verkeer dat vanaf het Stadhuisplein komt niet meer linksaf naar de Bisschop Zwijsenstraat kan (de zogenoemde knip). Verkeer in de Koopvaardijstraat kan in het nieuwe plan niet meer rechtsaf richting de Piusstraat. Pas op de hoek met de Noordhoekring kan het verkeer de cityring af. Dit en aanvullende maatregelen moeten zorgen voor ruim 50% minder verkeer op de cityring.

Impuls aan verblijfsklimaat

Wethouder Rik Grashoff: “We geven hiermee een enorme impuls aan de verblijfskwaliteit van de binnenstad, terwijl tegelijkertijd het centrum optimaal bereikbaar blijft voor verkeer dat er echt moet zijn. We nemen afscheid van het begrip ‘cityring’ als verkeersader door de stad en optimaliseren de functie als parkeerroute voor de binnenstad zelf. We hebben hiervoor gekozen, na uitgebreid overleg met bewoners en ondernemers. Het geeft ons alle ruimte om het Stadsforum te ontwikkelen, maar ook om op vele plekken in en rond de binnenstad de geplande extra woningen te bouwen. We maken belangrijke stappen op het gebied van het vergroenen van de binnenstad, verkeersveiligheid en het verbeteren van de leefbaarheid. Door het verkeer in de nieuwe situatie actief te monitoren, houden we bovendien continue de vinger aan de pols en kunnen we waar nodig bijsturen of extra maatregelen nemen”.

Maatregelen

Hieronder de belangrijkste aanpassingen. Het hele overzicht staat op de pagina Cityring op deze website.

  • De Heuvelring, de Paleisring, het Stadhuisplein, de Schouwburgring, de Noordhoekring, het Piusplein, en de noordzijde van de Piusstraat (tussen parkeergarage en de Paleisring) krijgen 1 rijstrook met eenrichtingsverkeer en 30 km/uur.
  • Auto’s die vanaf de Paleisring komen, kunnen vanaf het Stadhuisplein niet meer de Bisschop Zwijsenstraat in. De Bisschop Zwijsenstraat wordt tot aan de Piusstraat een fietsstraat met tweerichtingsverkeer. Hier rijdt alleen nog autoverkeer van bewoners, ondernemers en bezoekers die in de Bisschop Zwijsenstraat moeten zijn plus het verkeer dat de parkeergarage Koningsplein uitrijdt.
  • Het verkeer vanaf de Piushaven (Koopvaardijstraat) mag niet meer rechtsaf richting de Piusstraat.
  • Bezoek de pagina Cityring voor het complete overzicht

Planning

De gemeenteraad bespreekt de plannen op 13 en 20 september a.s., een beslissing valt tijdens de vergadering van 4 oktober a.s. Als de raad instemt met de plannen, start dit najaar het maken van de ontwerpen. Het werk kan dan beginnen in de eerste helft van 2022.

Reacties