Vooruitzenden: de bruggenbouwers van Tilburg

Foto: Vooruitzenden
Uitzendbureau Vooruitzenden is de schakel tussen werkgevers en werkzoekenden. Carlos Willems (33) richtte het bedrijf nog geen twee jaar geleden op en werkt hard aan de toekomst: “Ik houd ervan om mensen te helpen.”

Door: Tahnee van Nispen

Mensen helpen die de hoop verloren zijn, tussen wal en schip vallen of niet meer gehoord worden door de maatschappij. “Dat zijn de mensen die ik vaak help. Meestal hebben zij eenzelfde verhaal.” Het komt nogal eens voor dat werkzoekenden die zich aanmelden bij een uitzendbureau, vervolgens nooit gebeld worden. Carlos belt ze wel. “De verhalen die mensen mij vertellen, raken me. Het zou onmenselijk zijn als het dat niet deed”, zegt Carlos.

Volgens Carlos is er in deze branche meerdere keren een ‘nee’ nodig voordat er een goede ‘ja’ uitkomt. “Het is een romantische gedachte dat iedereen gelijk een baan krijgt zodra ze naar een uitzendbureau gaan.” De succesverhalen geven hem en zijn collega’s
juist de energie om dit te blijven doen. “Je moet eerst drempels over om uiteindelijk op een vlakke weg te komen.” Voor de ondernemer is niets zo leuk als iemand ergens proberen te plaatsen en dat het na een paar keer wel lukt. Het is zijn diesel.

Flexibiliteit

“Wat Vooruitzenden zo bijzonder maakt is dat wij sneller kunnen schakelen dan onze concurrenten”, zegt de Tilburger trots. “We schakelen mee met de flexibiliteit die de klant nodig heeft.” Bij sommige klanten draait de productie 24 uur per dag. Het kan dat
een medewerker ziek is of er om een andere reden niet is. “Bedrijven vinden het fijn dat ze dan een partij achter de hand hebben die op dat gebied kan faciliteren waardoor de productie soepel door kan gaan.”

Om deze flexibiliteit van medewerkers te waarborgen, wordt er bij het aanneemproces een assessment afgelegd waarin sollicitanten kunnen aangeven hoe zij zouden reageren op situaties. “Deze cases komen bij ons uit de praktijk of zijn fictief. En mensen tekenen
bij ons een contract waarin wordt geschreven dat ze toegewijd zijn.” Per klant wordt er geschakeld op de behoeftes van het bedrijf.
Wat het uitzendbureau verder onderscheidt, zijn de chauffeurs die de werknemers naar hun klus brengen. Dit komt voort uit de eerste opdrachtgever. “Ik wilde die klant niet teleurstellen en daarom ben ik de collega’s zelf gaan brengen”, vertelt Carlos trots. “Al snel is het van me overgenomen door een chauffeur en inmiddels hebben wij er zo’n zes rijden.” Hierdoor weet de Tilburger dat zijn personeel altijd op tijd bij de klus aan zal komen. “Niemand kan smoesjes hebben en het is gemakkelijker, want niemand hoeft na
te denken over zijn reis.”

Groeien

Carlos heeft de ambitie om uiteindelijk in de top 20 uitzendbureau’s te komen. Hij is op de goede weg, want zijn omzet is tot nu toe jaarlijks aanzienlijk gestegen. “Onze flexibiliteit is momenteel ons bestaansrecht. Dat gaat niet veranderen, ook niet als we groeien.” De ondernemer is al druk bezig met bedenken hoe het gaat als het bedrijf groter wordt. “We zullen altijd ons best blijven doen voor iedereen. Voor zowel een eenpitter als een beursgenoteerd bedrijf. Ik ben nog steeds gedreven om dit te doen en hoop dat de medewerkers dat ook zijn over een jaar of vijf.”

De naam zegt het eigenlijk al, met Vooruitzenden ga je vooruit. Dat is ook wat oprichter Carlos wil met zijn medewerkers en met het bedrijf. Hij wil de bruggen tussen werkgevers en werknemers blijven bouwen. Daarvoor kan iedere onderneming wel wat
zichtbaarheid gebruiken. “Op 1 oktober vorig jaar hebben we onze eerste e-mail verstuurd vanuit ons nieuwe pand aan de Ringbaan Noord”, vertelt Carlos. “Dit is een van de drukste verbindingswegen van Tilburg. Hier komt iedereen die niet door het
centrum wil rijden.” Ze hebben dan ook hun best gedaan om op te vallen met hun reclame op de gevel. “De bedoeling is dat we blijven groeien.”

Momenteel heeft Vooruitzenden twee vestigingen. Eén in Tilburg en de ander in Maastricht. En daar blijft het niet bij, want de ondernemer heeft plannen om dit jaar nog een vestiging in Henglo te openen en het jaar daarop in Den Haag. “De bedoeling is dat
we blijven groeien.”

Tips om goed voorbereid op je sollicitatie aan te komen:

1. Leef je in in het bedrijf/je gesprekspartner
Lees je goed in in het bedrijf en leef je ook in in je gesprekspartner. Google het bedrijf eens en zoek je gesprekspartner op op LinkedIn.
2. Let op je kledingkeuze
Zorg ervoor dat je matcht qua kleding. Ontdek of het een formeel of informeelbedrijf is. Je kunt ergens ook overdressed aankomen en dat kan een negatief effect hebben op je gesprek.
3. Ga van tevoren langs bij het bedrijf
Investeer in jezelf en ga langs bij het bedrijf. Kijk naar wat voor mensen er in- en uitlopen. Je merkt al snel of dit een bedrijf is waar je bij past of niet. Plus het kan je rust geven dat je precies weet waar het is.

Reacties