Vijf leuke weetjes over de beste damesfiets

Foto: CC0

Zo af en toe vraagt men een blog te schrijven over iets dat op zich niet zo’n probleem lijkt te zijn, maar bij nader onderzoek loop je compleet vast. Er zijn genoeg weetjes over de fiets te vinden, sommige waar je nog nooit van gehoord hebt, maar de meeste zijn min of meer bekend. Zo weten we dat Nederland vergeven is van de fietsen met 1.3 fiets per inwoner en dat de herenfiets ondanks het hebben van een bovenbuis toch lichter is dan een damesfiets zonder. Dat heeft dan weer te maken met het feit dat je voor het frame van een dames fiets sterkere, dus zwaarder materiaal nodig hebt.
Kijk aan, zowaar een weetje over een damesfiets, maar dan volgt automatisch de vraag: is dit een leuk weetje? Niet echt eigenlijk.
Om over fietsen nog wel wat aparte feitjes op te duiken, met een damesfiets, of herenfiets trouwens, wordt al een stuk moeilijker. Om ook nog leuke weetjes te vinden, lijkt helemaal een onmogelijke taak.

De zwabberfiets

In de inleiding hebben we al iets gezegd over het verschil in frame tussen heren- en damesfiets. Dat is ontstaan om dames, traditioneel gekleed in rokken of jurken, elegant op een fiets te laten plaatsnemen. Een driehoekig frame van staal is uitermate sterk en stabiel, maar als je de bovenbuis weghaalt, verlies je daar een hoop van. Je hebt immers nog maar twee buizen en dan heb je zwaardere buizen nodig om het frame niet te laten breken. Soms werd dat opgevangen door de bovenbuis niet te verwijderen, maar te verlagen. Het heeft echter ook effect op de stugheid van de beste damesfiets, want bij wat extra inspanning is er een kans dat de fiets gaat zwabberen.

De Omafiets

Op zich is dit model eigenlijk heel lang de standaard damesfiets geweest. Op een gegeven moment werd dit model echter als ouderwets, oubollig, gezien en begon men wat modernere typen damesfiets te bouwen. Die terugval in populariteit van de omafiets was echter maar tijdelijk, want vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw begon men de omafiets ineens weer te waarderen.

Onopvallende verschillen

Mannen en vrouwen zijn verschillend gebouwd en dus past de beste damesfiets zich daaraan aan. Het verschil in frame zien we allemaal, maar stuur en accessoires zijn vaak ook net iets anders dan bij herenfietsen. Zo is er vaak sprake van een smaller stuur, dunnere handvatten, handremmen die dichter bij die handvatten zitten en ook de versnellingshandels zijn beter geschikt gemaakt voor kleinere vrouwenhanden.
Dat ook het zadel anders is, wist ik wel. Deze zijn voor dames meestal wat breder. Dat ook trappers anders zijn, korter dus, is nieuw voor mij. Stuur en zadel staan meestal iets dichter bij elkaar.
Tenslotte zien we bij damesfietsen meer kleur in de modellen.

Terug naar de omafiets

Heb ik net verteld dat een beste damesfiets meestal een wat smaller stuur heeft, zien we bij de omafiets juist het tegenovergestelde, een stuur dat breder is dan standaard opties.

Terug naar het zadel, maar in combinatie met de racefiets

Met de voorovergebogen houding en het smalle zadel kom je vaak problemen met de genitaliën tegen. Zenuwen kunnen gaan knellen en vrouwen zitten letterlijk op hun meest gevoelige delen. De wielrenner Dylan Groenewegen weet zelfs te melden dat hij een vrouw kent, die speciaal voor haar sport haar schaamlippen heeft laten verkleinen.

Leuk? Nah, niet echt, maar wel heel bijzonder.

Ga eens langs in één van de fietsenwinkels in jouw stad. Zoek anders op internet of een fietsenwinkel bij jou in de buurt zit die een bijzondere beste damesfiets heeft. Dat kan bijvoorbeeld een fietsenwinkel Tilburg zijn.

Reacties